сьомга

Какво е пескетарианство?

Трудната за запомняне дума, всъщност може да бъде обяснена по много лесен начин – пескатарианец е човек, който добавя риба и морски дарове към вегетарианската си диета. Причините да се избере тази диета са многобройни – някои хора избират да добавят риба към вегетарианската си диета, за да могат да получат здравословните ползи от растителна диета плюс ползите от полезните свойства на рибните продукти. Друга причина може да бъде желанието на някои хора да ограничат своя екологичен отпечатък, като намалят въздействието на диетата си върху околната среда. А за други, може би е просто въпрос на вкус.

Според дефиницията пескатерианец е човек, практикуващ вегетарианска диета, но интересното е, че включва риба и морски дарове. В голям аспект, тази диета се уповава върху ключовите растителни протеини като разнообразни житни храни, ядки, бобови растения, но въпреки това главния източник на протеин са рибата и морските дарове.

Както всяка една диета, и пескетарианската може да варира и да бъде чисто индивидуална. В избора си на диета, някои хора избират да бъдат пескетарианци и да ядат и млечни храни и яйца, а други не. Други пък избират тази диета, но се хранят със замразени и преработени храни, а не свежи зеленчуци и риба.

Както по-рано споменахме, причините повече от 3% от световното население да изберат именно тази диета са многобройни, като в случая ще разгледаме трите основни.

Ползи за здравето

Има много доказани ползи от растителните диети, включително по-нисък риск от затлъстяване и хронични заболявания като сърдечни заболявания и диабет.

Според изследванията можете да получите много от тези защитни ползи и от пескетарианската диета.

Едно проучване установи, че жените, които са били пескетарианци, качват с 1 кг. по-малко всяка година, в сравнение с жените, които ядат месо. Друго проучване разкри, че пескатарианците имат по-нисък риск от развитие на диабет, както и много по-нисък риск от смърт от сърдечни заболявания в сравнение с хората с обикновената месоядна диета.

Грижа за околната среда

В сравнение със скотовъдството, развъждането и отглеждането на риба и морски дарове има много по-малък екологичен и въглероден отпечатък.

Според проучване от 2014 г, диетите на хората, които ядат риба, причиняват 46% по-малко емисии на парникови газове от диетите на хората, които ядат поне една порция месо на ден. 

Етични причини

Етичните и морални ценности могат да бъдат основната причина хората да избират да станат както вегетарианци, така и пескетарианци.

Има множество етични причини, поради които хората отказват да ядат месо и се обръщат към рибата и морските дарове. Това могат да бъдат различни хуманитарни причини, нехуманните фабрични практики, несъгласие с разнообразни практики и т.н.

Премахването на сухоземните животни от диетата е отговор на някои от тези етични проблеми. Въпреки това аквакултурата и прекомерният риболов също могат да бъдат проблематични.

Какво всъщност ядат и не ядат пескетарианците?

Както по-рано се изясни една пескетарианска диета включва типичните за вегетарианската диета съставки, но с добавянето на риба и морски дарове.

Основно пескетарианците ядат:

  • Пълнозърнести храни и зърнени продукти
  • Бобови растения и продукти от тях, включително боб, леща, тофу и хумус
  • Ядки 
  • Семена, включително коноп, чиа и ленено семе
  • Млечни продукти, включително кисело мляко,  прясно мляко и сирене
  • Плодове
  • Зеленчуци
  • Риба и морски дарове
  • Яйца

Пескетарианците НЕ ядат:

  • Говеждо месо
  • Пилешко месо
  • Свинско месо
  • Агнешко месо
  • Пуешко месо
  • Дивечово месо
морски дарове
морски дарове

Плюсове на пескетарианската диета

Има много ползи за здравето от добавянето на риба към вегетарианската диета. Много хора се притесняват, че пълното изключване на животински продукти или избягването на месо може да доведе до нисък прием на определени ключови хранителни вещества. По-специално, витамини В12, цинк, калций и протеини могат да бъдат малко по-трудни за получаване в растителната диета.

Добавянето на морски дарове, включително риба, ракообразни и мекотели, към вегетарианската диета може да осигури полезни хранителни вещества и разнообразие. Някои от тези ключови хранителни вещества са: омега-3 мастни киселини, рибен протеин, витамин В12, цинк и селен. 

Друг плюс на тази диета са повечето опции, които един пескетарианец има. Ограниченията на вегетарианската и веган диета, карат много хора да се откажат от нея. На фона на множеството месни ястия, предлагани в заведения и ресторанти, постните храни са много по-малко и до голяма степен не толкова апетитни. При включването на риба и морски дарове в диетата, един човек със сигурност може да открие много по-голямо разнообразие от апетитни храни, с които да захрани тялото си.

Негативни аспекти на пескетарианството

Няма много недостатъци на тази диета. Въпреки това някои хора може да са по-уязвими към високия прием на риба.

Рибите, особено по-големите видове, могат да съдържат живак и други токсини. Поради тази причина не се препоръчва за бременни жени и малки деца, които са доказано най-уязвими към гореспоменатите вещества. 

Тъй като тази диета е предимно вегетарианска, тя е обект на някои от другите капани, които често придружават вегетарианските диети. Например, може да бъде лесно да преяждате въглехидрати, особено ако разчитате на много преработени зърнени храни.

Пескетарианската диета е изключително ефективна и полезна за човешкото тяло. С нея не само човек може да се погрижи много добре за здравословното си състояние, но и ще бъде с много по-нисък екологичен отпечатък, а етичните и морални ценности ще могат да бъдат запазени.

Сподели

Коемнтирай

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Go top Call Now Button