нисковъглехидратно хранене

В последните години множество хора се обръщат към нисковъглехидратните диети, когато искат да постигнат желаната форма. Този вид диети цялостно променят общоприетите правила за диети за отслабване – като се уповават на приемането на повече от така “забранените” мазнини. 

За да разберем каква е причината за това, ще разгледаме същността и идеята зад различните видове нисковъглехидратни диети.

нисковъглехидратна храна

Нисковъглехидратното хранене е начин на хранене, в който се намалява или ограничава приемането на въглехидрати, като вместо това се консумират основно храни с високо съдържание на протеини или мазнини. Теорията зад нисковъглехидратните диети е, че приемът на храни с ниско съдържание на въглехидрати или още наречени храни с нисък гликемичен индекс, понижава нивата на инсулин, което кара тялото да използва и изгаря натрупаните телесни мазнини, за да функционира. 

Главният герой в този вид диети е човешкия хормон инсулин – той е единственият хормон, който понижава нивото на кръвната захар и намалява концентрацията на свободни мастни киселини, както и подпомага усвояването на глюкоза от клетките, която се превръща в гликоген. 

За да бъде ефективна една нисковъглехидратна диета, трябва да се постигне постоянно ниско ниво на инсулина, за да може тялото да използва излишните натрупани мазнини за енергия. 

здравословна храна

Изключително важно е да се постигне и балансиран прием на всички други микронутриенти, като според тях и вида им, нисковъглехидратните диети се разделят на два типа:

  • Високо-мазнинна – по-голям прием на мазнини;
  • Високо-белтъчна – по-голям прием на белтъчини.

Общите стандартни правила, които се спазват при една нисковъглехидратна диета са: ограничен прием на продукти с високо съдържание на въглехидрати като: зърнени култури, ястия с картофи, сладки напитки и храни с високо съдържание на захар – сладки, бисквити, газирани и енергийни напитки, студени чайове и др.

Подходящите храни за една нисковъглехидратна диета са:

  • Кафяв ориз;
  • Овесени ядки;
  • Пълнозърнест хляб;
  • Грах, леща и семена;
  • Месо и месни изделия; агнешко, свинско, пилешко, говеждо;
  • Риба и морски деликатеси; сьомга, пъстърва и треска са най-подходящи;
  • Високомаслени млечни продукти; кисело мляко, сирене, извара;
  • Зеленчуци; спанак, броколи, моркови, карфиол;
  • Сурови ядки; орехи, бадеми, лешници;
  • Зехтин и течни масла; кокосово масло, рибено масло от черен дроб и други.

Въпреки че, идеята зад нисковъглехидратните диети се синтезира в няколко прости правила, има много разновидности на този тип диети, които имат различни функции за човешкото тяло.

За да добием цялостна представа за различните функции на нисковъглехидратните диети, ще разгледаме няколко от тях.

Кето диета

Кетогенната диета (или кето диета, накратко) е нисковъглехидратна диета, при която основно се консумират храни с високо съдържание на мазнини. Въпреки, че е общоприето мазнините да са враг на човешката форма и здраве, много проучвания показват, че този тип диета може да ефективна за отслабване и да подобри здравето на човек.

Наименованието на диетата идва от метаболитното състояние “кетоза”, до което достига човешкото тяло, когато нивото на инсулин се понижи и започне да използва натрупаните мазнини за енергия. “Кетоза” е причината в тази диета да се приемат основно мазнини – при нисковъглехидратно хранене, човек със сигурност ще достигне до кетоза в даден момент, но храненето основно с мазнини забързва този процес. Когато това се случи, тялото на човек става изключително ефективно при изгарянето на мазнини за да функционира. То също така превръща мазнините в така наречените “кетони” в черния дроб, които могат да доставят енергия за мозъка. 

Кетогенните диети могат да доведат до значително намаляване на кръвната захар и нивата на инсулин, което да има благоприятен ефект върху цялостното здраве на човек.

Палео диета

Фокусът на палео диета е върху яденето на храни, които най-вероятно са били налични в ерата на палеолита. Наричана още и диета на пещерния човек, палео диетата се уповава на храненето с непреработени продукти – месо, риба, зеленчуци, плодове и т.н., и като цяло по начин, по който пещерните хора са се хранили в миналото. В тази диета е изключително важен произхода на храната и чистотата ѝ. Тъй като повечето бобови и високовъглехидратни храни стават познати на хората в много по-късен период на времето, тази диета се състои от основно нисковъглехидратни продукти, като това я прави толкова популярна в последните години.

Нисковъглехидратна средиземноморска диета

Средиземноморската диета с ниско съдържание на въглехидрати съдържа много зеленчуци, непреработени храни, по-малко плодове (с изключение на горски плодове) и по-малко зърнени храни. Това също така означава по-малко боб и повече риба, пиле, месо и яйца.

Средиземноморската диета е приета като най-добрата нисковъглехидратна диета, защото приеманите мазнини са основно непреработени като зехтин, за разлика от кето диетата, в която се набляга на мазни храни като бекон, масло и д.р. 

Проучвания показват, че тази диета има изключително положителен ефект върху цялостното благосъстояние на човек.

Нисковъглехидратните диети не случайно са едни от най-популярните в световен мащаб, те са лесни за следване, резултатни, разнообразни и в полезни.

Коемнтирай

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Go top Call Now Button